fredag den 5. oktober 2012

Græs og nerier

For et par år siden købte jeg en lille potte med en prydgræs Carex morrowii "Icedance".  Nu var den blevet lidt for pågroende til at være i mit stenbed. Den satte ustandselig udløbere ind i de andre planter, så nu skulle der ske noget.


Hele planten blev gravet op og delt så jeg fik en masse aflæggere dels til at sætte andre steder i haven og dels til at bytte eller forære væk.
Derefter blev planten sat i en 12 ltr. spand uden bund og så placeret i plantehullet igen. Så kan jeg forhåbentlig styre den.  Det er jo en skøn græs der ser pæn ud det meste af året.

I mit indlæg i februar viste jeg billeder af de Nerie- stiklinger jeg lige havde pottet op. De har stået i drivhuset indtil maj, hvor de blev sat ud på terrassen. Her groede de rigtig godt til og havde allerede sat af til blomster.
Medens vi var på ferie i aug/sep. var de i pleje og da vi kom hjem stod de faktisk i fuld blomst.
Nu er den første blomstring ved at være overstået, men se lige hvor store de er blevet.


Når de er færdige med blomstringen vil jeg prøve at gentage øvelsen med at skære dem tilbage og lave flere stiklinger. De skulle også gerne blive lidt buskede.

Havehilsen
Ole

5 kommentarer:

  1. Den græs lyder lidt farlig, den breder sig vist rigeligt. Din nerie ser rigtig fin ud.
    Havehilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Ole, Min græs bredte sig også helt vildt. Den er nu blevet delt ud langs kanten af mit skovbed. Det er nemlig en smuk græs, men den skal nok holdes lidt i ave.

    SvarSlet
  3. Smuk græs.
    Jeg har græs flere steder i haven. Nogen breder sig ret så meget.
    Jeg overvejer at lave et bed med KUN græs og evt. sten, hvis jeg får mere tid næste år. Håber på at Erhardt så er frisk til at hjælpe igen.
    Fin nerie. Hvordan gør du, når du laver stiklinger?
    Jeg har også en nerie og kunne godt tænke mig at forsøge, om jeg KAN finde ud af at lave ny planter.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  4. Hej.
    Når nerien er afblomstret, tages topskuddetså langt nede som man vil have den til at buske sig.
    Selve topskudet blev afkortet til ca. 15 cm, de nederste blade blev fjernet. Derefter blev de sat i lunkent vand og anbragt i varmekassen. En vindueskarm med radiator under skulle også kunne gøre det.
    Når der er tilpas med fine rødder bliver de sat i priklemuld og tilbage i varmekassen.
    PAS PÅ ikke at knække rødderne ved potning - de er meget sarte.
    Held og lykke.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Tak. Det vil jeg prøve.
      Ha´ en god dag.
      Hilsen Aase Marie.

      Slet