mandag den 31. oktober 2016

Hans og bønnestagen.

Jeg har tidligere vist min Passionsblomst, Passiflora caruela som gror op min sydvæg.
Jeg kom til at tænke på drengeårenes historie om Hans der såede en bønne der bragte ham næsten op i himlen.
I år er den vokset til næsten "himmelske" dimensioner både i højde og tykkelse.

Den er så voldsom at jeg har måttet tage hækkesaksen i brug for at holde den i ave.
Da vi havde været bortrejst i en uge i ferien, havde den sat sine nye skud så langt ud, at en havestol i nærheden var helt indfiltret.

Cortusa matthioli er en fortryllende plante i stenbedet. Der findes flere variationer af den. Denne er fundet i Kina og kaldes derfor Pekinense.
Den har blomstret i flere omgange i år og sat så mange frø at jeg har kunne forære væk af dem foruden dem jeg selv har sået.


























Her er lidt flere rhododendron som jeg har sået af frø fra Høneballehaven.


R Edelweiss, en yak.hybrid.

R. luteum. Gulblomstrende azalea. Løvfældende.

Havehilsen
Ole

9 kommentarer:

  1. Hej Ole
    Hvor er jeg imponeret over dine frøsåninger, flotte planter du har fået ud af de frø.
    Jeg er også imponeret over din passionsblomst, den vil da noget. Jeg har to stk, som jeg har fået foræret fra en, der selv har sået dem, de har ikke blomstret endnu. Jeg har klippet dem ned her i efteråret, klipper du din?
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg klipper den slet ikke ned. Når vinteren er ovre klipper jeg de døde grene væk(pokkers arbejde) og evt. trimmer den i størrelse. Den bliver dækket omkring roden med en jutesæk.

      Slet
  2. Hej Ole

    Flotte frøplanter! Du kan bare det der:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  3. Fantastisk passionsblomst. Jeg troede man skulle gå og nurse den i drivhus... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok den eneste passionsblomst der kan klare sig udendørs om vinteren. De fleste andre er tropiske.

      Slet
  4. Godaften Ole.Imponerende passionsblomst du har.
    Men er da også imponeret over de planter du har lavet fra frø........der skal vist tålmodighed til.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærligt. Jeg er meget lidt tålmodig. Det rammer mig når liiige skal "pirke" lidt i overfladen for at se om der sker noget.

      Slet
  5. Hej. Det er da en imponerende passionsblomst. Hvor er du sej og dygtig til at få rhododendron til at spire fra frø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. nu er det ikke alt der spirer, men det viser jeg ikke.

      Slet