onsdag den 19. juni 2013

Min yndlingsudsigt

Engang imellem har jeg brug for at tage en pause fra havearbejdet og betragte haven og måske få nye ideer..
Så sætter jeg mig på min "meditationsbænk" (måske med en svalebajer) og skuer ud over haven. Det giver en dejlig ro sådan at kunne betragte det lidt fra sidelinjen. Så får man altid øje på noget der lige skal flyttes, beskæres, fremhæves eller fjernes.

Jeg bliver af og til spurgt om jeg er tilfreds med min have og dertil må svaret være  - jeg bliver aldrig tilfreds, for så er man jo færdig med havearbejdet  - men jeg er glad for min have og det er jo noget helt andet.

    
 
R. ayk x pachysanthum har ikke blomstret i år, men til gengæld sat en masse nye skud. De nye skud er lyse og lodne af det bløde indument der skal beskytte dem mod vejrliget.

Sidste år så den sådan ud så den er virkelig vokset godt til.


Trilloius leedebourii, som jeg såede af frø fra Göteborgs Botaniske have, blomstrede for første gang.
På billeder ser den meget større ud end i virkeligheden, men den er da ganske køn alligevel.


Silkerosentræet Albizia julibrissin har også klaret vinteren indendørs og er ved at udvikle de karakteristiske, mimoseagtige blade.
Jeg kommer nok snart til at beslutte mig til om den skal have en permanent udendørs placering og i givet fald hvor.
Efter sigende skulle den kunne tåle frost når den har nået en vis størrelse og den bliver skærmet godt.

 Havehilsen
Ole

6 kommentarer:

  1. Hej Ole
    Jeg kan godt forstå, at du nyder din udsigt, mens du fintænker :)
    Hvor er den smuk din Pachysanthum, der er intet som de nye skud på de der særlige rhodoer, utroligt at folk ikke kan se det. Jeg har mange smukke i min have nu, men det kan nok ikke undre dig :)
    Ærgerligt du ikke har lyst til at komme og se dem, der er jo blogtræf her d. 29.6.
    Dit silketræ er vel nok fint, lad os håbe det kan overvintre.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej lisbeth.
      Jeg synes lige som dig, at bladene på rho. er meget smukke. Jeg ville skam meget gerne komme over og se din smukke have, men der er så mange aktiviteter i denne tid.

      Havehilsen
      ole

      Slet
  2. Jeg kunne have skrevet helt det samme som du gør om pauser hvor man vil nyde udsigten til et bed eller hele haven. Langsomt men sikkert ser jeg noget der skal luges, flyttes osv. Faktisk slapper jeg også af mens jeg går og hiver lidt ukrudt op og napper et par visne blomsterstande.
    Den Trollius Ledebourii du viser os ser så fin ud - den må jeg også have "hen ad vejen" til at holde de andre gule og orange engblommer med selskab.
    Jeg har fået mange forskellige gule nuancer af engblommer og de lavede virkelig en gul fest i dette forår i min have.
    Hilsner fra Berit

    SvarSlet
  3. Ja det er en god ting at give sig tid til at skue ud over herlighederne. Man får mange gode ideer, når man sådan sidder og kigger rundt. Det er nogle fine blade de har dit Silkerosentræ, tænk at det kan sættes udenfor. Det kræver nok god indpakning!
    Dejligt at der også kom et pip fra dig! Jeg skal til pelargonie træf i juli og mødes med en masse freaks, så det går jeg og glæder mig til. (Jeg fulgte den opfordring som kan læses i det nye nr af Pelargonie Nyt)

    SvarSlet
  4. Hvor har du en smuk have. Jeg forstår godt, at du nyder den.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
  5. Så fin hage du har! Skjønner godt at du koser deg her!
    Ha en fin uke!

    Bjørg

    SvarSlet