mandag den 14. april 2014

Granatæble og små gudinder.

Fra en tur til Kreta i 2011 hjembragte jeg et granatæble (tyvstjålet i præstegårdshaven --fy Ole).
Æblet blev skåret op og kernerne vasket og sået.
Jeg fik en del til at spire, men af pladshensyn beholdt jeg kun 3 stk. som nu er små bonzai-lignende træer.


Granatæbletræ, Punica granatum, er et middelhavstræ som har været kendt helt tilbage i det gamle Ægypten.
Fønikerne bragte træet med til Karthago og her fattede romerne interesse for det og bragte det med til Rom.
De kaldte det "mala punica", punisk æble.  Cato var Karthagos mest arge fjende og derfor blev det omdøbt til "malum granatum" som betyder æble fyldt med kerner og det kan enhver overbevise sig om ved at skære det igennem.
Bibelen nævner mange steder granatæblet og hebræerne betragtede det som symbol på enighed.
Også i den græske gudeverden er granatæblet nævnt. Zeus kone, Hera afbildedes med granatæble som symbol på den ægteskabelige kærlighed og fraugtbarhed.
Prins Paris gav Afrodite et granatæble i gudernes skønhedskonkurrence til stor fortrydelse for hera.

Granatæbletræ får nogle røde, rynkede blomster og senere frugter der bl. a. bruges i salater,desserter og som Grenadine.
Jeg forventer dog ikke at høste frugter bl.a. fordi jeg vil prøve at holde træerne i en størrelse der kan blive i plantebaljer og komme indendørs. Jeg tror ikke det er frostsikker.

    
Jeg købte for et par år siden et par hvide Gudeblomst og har hvert år taget frø og sået dem i drivhus og udendørs.
De spirede hver gang og den ene gang blev de så store at jeg kunne prikle dem. Da der var gået en månedstid, faldt de sammen og er ikke set siden.
Sidste efterår lod jeg frøstandene sidde og rystede dem ud i omkredsen.
Nu spirer alle de små "gudinder" og jeg vogter nidkært om dem i det lønlige håb, st det lykkes denne gang på naturens egne præmisser.


Rho. Ptarmigan er gudeskøn når den står i fuld flor. Den holder desværre bare ikke blomstringen ret længe.

Til slut et billede fra mit sumpbed hvor der virkelig er "Knald" på farverne.


Havehilsen
Ole

9 kommentarer:

  1. Hej Ole
    flot med dine granatæbletræer, det er da imponerende, men nok svært for dem at klare vinteren. Så jeg kan godt forstå, du vil have dem i baljer.
    Men endnu mere spændende er det med gudeblomsterne, du ved, jeg har prøvet det samme, de spirer villigt og så dør de. Når mine kommer vil jeg gøre som du har gjort og bare ryste, måske er det ligesom påskeklokker, de er jo også fine til at så sig selv. Flot sumpbed.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Ole

    Her er måske hvorfor det ikke lykkes med Dodecatheon.

    Hele slægten skal have "Buzzpolination" visse humlebier skal med deres vibrationer frigøre pollen. og de humler der kan det her i landet - har nok ikke opdaget Dodecatheon endnu:)

    så jeg tænker dine små frøplanter dør fordi de er 1N og kun har den ene kromosomside?

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
  3. Hej Karsten.
    Det lyder som en plausibel forklaring. Så kan man vel heller ikke være sikker på at de frø man køber vil spire og gro.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  4. sjov lille æblehistorie :) - dine træer er blevet meget flotte :) :), man kan komme langt med "lidt tyveri" :) :) - go' påske

    SvarSlet
  5. træerne er fine :) sød historie
    God påske
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  6. Hej Ole . Jeg har selv et fremdreven granatæble træ , den er nu 2 år . Lidt ranglet og er sådan i tvivl om beskæring . Klippet den sådan at grenene ikke overlapper hinanden , dine ser meget flotte ud . Søgt på nettet efter hvordan man beskære denne . Får jeg ikke meget ud af . Da dem er består af oversættelser på et uforståelig dansk.
    Kan du kort beskrive hvordan jeg beskæres den bedst . Og hvilken jord den har det bedst i . Den står inde om vinteren og ude om sommeren . Hej Lone Henriksen 💐

    SvarSlet
  7. Det Må jeg da prøve granatæblet fik jeg smagen af i Portugal det var lidt surt i smagen dengang.

    SvarSlet
  8. Hej Preben.
    Granatæble er ganske nem at få i spiring.
    Køb et granatæble i supermarkedet og tag kernerne ud, vask dem og lad dem tørre et par dage. Læg dem i blød i lunkent vand, så ser du hvilke kerner der er spiredygtige. Så dem i alm.såjord i stuetemp.
    Du skal nok ikke forvente a sætte tænderne i frugt af egen avl, men det er da et ganske kønt træ..
    Held og lykke.
    Ole

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet