søndag den 13. april 2014

Nu vælter det op af jorden.

Årets kartoffelproduktion er godt i gang. Efter en forspiring i lidt spagnum blev kartoflerne sat i papirhylstre og flyttet i drivhus.

Efter ca. 14 dage var de klar til at komme videre i systemet. Der var udviklet meget kraftige rødder og nye spirer stak ud af alle sider.

Nu er de plantet i spande og sat i det store drivhus og man kan næsten se dag for dag hvordan de vokser.

Ude i haven er Sineilesis palmata begyndt at dukke op som små lodne paraplyer.  De blev flyttet sidste år efter afblomstring og jeg var derfor spændt på om de stadig var der, men de ser ud til at trives. De må gerne brede sig der hvor de nu står.

 Jeg var så heldig at den ene af planterne havde sat en frøstand af og deraf var nogle få af frøene modne nok.
De blev sået med det samme og nu er der 2 planter på vej.
Også Storkonval er i kraftig vækst. De breder sig voldsomt, men når det bliver for voldsomt kan man jo bare rydde lidt op i dem. De står ret længe og giver bedet en god variation.

 Kejserkrone har også vældig fart på.

Havehilsen
Ole

11 kommentarer:

  1. Jeg er lidt misundelig på alle dine syneilesis - og kartoflerne selvfølgelig.

    SvarSlet
  2. Ja hold da op Ole .....der er gang i den ......det bliver lækkert når den første kartoffel kan nydes....og med den fart så kan det vist aldrig vare.

    God week-end
    Dorthe

    SvarSlet
  3. Hej Ole, Ja det gror virkelig nu.
    Jeg passer på ikke at træde for meget i bedene lige nu.
    Det vælter jo og med nye små planter og ukrudt følger jo også.
    Jeg prøver med masser af Valmuer i år. De spirer også flittigt over alt.
    Judaspengene skulle blomstre om ikke så længe - glæder mig til de lilla blomster.
    Kartofler har fart på er det en tidlig sort? Har lagt Frislænder i år.

    SvarSlet
  4. Hej Ole. Ja alting gror godt lige i øjeblikket. Jeg er godt nok imponeret over din kartoffelavl. Sikke mange spande! Men nye kartofler smager jo også fantastisk godt! Jeg kender ikke den bunddække, du har flyttet, men den ser interessant ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.
      Hvis du vil vide lidt mre om Sineilesis så havde jeg et indlæg d. 3.nov. om den.
      Havehilsen
      Ole

      Slet
  5. Storkonvaller er flotte i et skovbed, men du har ret, de bliver hurtigt til mange. Det er smart med kartoflerne, må jeg sige. Jeg kender ikke Sineilesis palmata, den ser ud til at klare sig fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Jeg havde et lille indlæg d. 13. nov. om Sineilesis. Jeg håber den sætter rigtig mange frø i år. Så skal jeg nok lave et par planter af den til dig.
      Havehilsen
      Ole

      Slet
  6. Skønt når der er god gang i væksten. Storkonvallen er så smuk, så det varer lidt før den bliver en plage hos mig. :)

    SvarSlet
  7. nej hvor det spirer og gror, det er så dejligt :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  8. Det er en pudsig plante den Sineilesis palmata - dine kartofler tænkte jeg nok, du havde gang i. Vi havde 10 spande sidste år, men i år springer jeg over.
    Storkonvallen er en dejlig plante - og nem at grave op, hvis det bliver for meget. Jeg har lige opdaget, at liljebillerne er glad for den også.....og på de grønne spir er de røde biller nemme at få øje på!

    SvarSlet
  9. Storkonvallen er ikke den eneste billerne synes om - jeg opdagede i går at de havde forgrebet sig på Kejserkrone.

    SvarSlet