torsdag den 2. oktober 2014

Opdatering af Rhodo-formering og et nyt bed.

I mit sidste indlæg viste jeg de rhododendon- og azaleafrø der var spiret.
Nu har jeg priklet dem i priklebakker.


Jeg fik 3 bakker med 40 stk./bakke ud af det. Halvdelen af azalea er Gibraltar og Lutea fra Høneballehaven og resten er fra en pose med Exbury blanding. Jeg ved altså ikke hvilke farver og sorter der kommer ud af denne blanding, men så må jeg jo enten gemme dem alle til de sætter blomst (problem) eller satse på dem jeg vil beholde.
Vanvittigt at så/prikle så mange?  Ja, men det er jeg nok også. 
Når jeg ser hvor mange der overlever vinteren vil jeg overveje en give-away til foråret.


Så fik jeg endelig lov til at inddrage lidt mere græsplæne til bed. Her skal være små rhododendron/azalea samt lidt tidlige løgplanter og sene småplanter til at give lidt farver når rhodo-sæsonen er ovre.

 Kejsertræet som jeg såede for et par år siden er nu blevet så stor at det har fået sin blivende plads.


Tudselilje, Tricyrtis macropoda står rigtig flot nu og har sat mange nye blomster.


 Potentilla nepalensis kan skam også være med endnu.


Clematis John Paul II blev sat sidste år men kom først rigtig i gang efter sommerferien, så nu synes den åbenbart at jeg lige skulle se en enkelt blomst 

Havehilsen
Ole

5 kommentarer:

  1. De ser vel nok friske og sunde ud, dine småplanter. Der må vist en bedudvidelse mere til for at skaffe plads til dem. Hvordan er det for resten gået med dine stiklinger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, stiklingerne har det sådan nogenlunde. Det er svært at se om der sker noget, men der da enkelte der har sat nye skud af så jeg er fortrøstningsfuld. Det er jo noget der kan tage lang tid.

      Slet
  2. Jeg synes ikke du er vanvittig, derimod synes jeg, du er sej at have gang i så mange frøplanter, spændende er det. Nå men du skal så nok ikke have flere frø af rhodoer i år :)
    Fået lov til at tage af græsplænen, er du ikke havemanden, der bestemmer :) Det bliver fint med et bed med små azalier, men de bliver jo nok større.
    Flot kejsertræ.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  3. Det ser spændende ud med alle dine små frøplanter, og mon ikke der også kommer noget ud af dine stiklinge :-)

    SvarSlet
  4. Hej. Det er spændende med alle dine frøplanter, sikke en stor succesrate. Jeg synes heller ikke, at du er vanvittig, men at det er godt gået, at du lykkes så godt! Bedet ser rigtig fint ud.

    SvarSlet