torsdag den 1. november 2012

Ny såmaskine

Et længe næret ønske er nu opfyldt. I dag fik jeg en brevpakke fra Thompson & Morgan med et nyt hjælpemiddel når der sås meget små frø, som fx. Pelargonier og Campanula.
I deres nyhedsbrev reklamerede de med fri porto i sidste uge og da det var en lidt dyr forsendelse, skyndte jeg mig med en ordre.
 
Der medfølger 3 størrelse spidser og princippet er, at man suger det frø op man vil have og placerer det i såmediet lige der hvor det skal være.
 
Mange af de frøposer man får leveret indeholder så få frø at de hver især er for dyre til at man ikke får dem placeret rigtigt.  En anden fordel er at man jo slipper for irriterende udtynding af frø man bare har bredsået.  De kan så blive stående der hvor de er sået uden at skulle prikles, med fare for at beskadige de sarte rødder.
Jeg glæder mig virkelig meget til at tage den i brug.  Prisen er ca. 15 £.
 
 

Når jeg nu var igang kunne jeg ligeså godt få lidt mere i forsendelsen, så jeg bestilte også et par poser frø af Pelargonier.  Jeg ved godt at de først skal sås efter nytår, men så er de i huset.
Her er det "Coral Spice", "Pink Ice" og "Burgundy".

I foråret købte jeg nogle frø på tilbud hos "Frøtorvet" af Pelargonier for lige at prøve hvordan de var at have med at gøre.


Jeg synes det gik over al forventning.  De spirede forholdsvis hurtigt og jeg priklede dem i juni.
Nu er de så store at de sætter blomst.  De er lidt ranglede endnu, men det er med vilje fordi jeg vil gerne se blomsternes farve inden de bliver klippet til.
Her er det "Vogue light salmon", "Black velvet appleblossom" og "Black velvet rose".

 
Det lille vinterisolerede drivhus er nu ved at være fyldt godt op med de planter der skal overvintre herinde.
Der er lige akkurat plads nok til at jeg kan stå ved mit arbejdsbord og sysle med de frø der skal vintersås.

 

Ude i haven syntes min klematis "Madame le Coultre" at den lige skulle fyre et par blomster af endnu.
 
Og inde i vindueskarmen står min Figenkaktus som er fra et skud jeg snuppede på Kreta sidste år.
Faktisk skulle den kunne stå udendørs hvis den står tørt, men jeg tager altså ikke chancen endnu.
 
 
 
Havehilsen
Ole
 

8 kommentarer:

  1. Hej Ole. Det var et spændende "instrument" du har købt og det må spare en hel del arbejde, når der skal prikles. Det var interessant at læse om dine såninger/såplaner. Jeg er selv gået igang og prøver at sætte det lidt i system for at få et overblik.

    SvarSlet
  2. Det er da et godt redskab, du har fundet der. Og så meget som du sår, så er pengene givet godt ud. Heller ikke dårligt at spare portoen. Især det ikke at skulle prikle lyder fristende, det hader jeg :)
    Hilsen Lisbeth.

    SvarSlet
  3. Spændende nyanskaffelse, lad os endelig høre, hvordan den er i brug.

    SvarSlet
  4. Jeg anede ikke, at der fandtes sådan et redskab. Det bliver spændende at høre om, hvordan du synes om at så med det.

    SvarSlet
  5. Ja, jeg vidste godt du var lidt nørd mht frøsåning. Men det betaler sig, kan jeg se! Hold op en samling, du er ved at få dig! Jeg er også spændt på, hvordan såmaskinen så virker i praksis! Så hold dig endelig ikke tilbage med information til os videbegærlige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu skyldes en del af "samlingen" jo at du var så generøs med at give mig stiklinger med hjem, men der er da også kommet et par til andre steder fra.
      Jeg håber at nogle at de nyankomne vil klare sig så godt at jeg kan levere noget tilbage til dig.

      Havehilsen
      Ole

      Slet
  6. Fin maskine du har købt dig , passer lige til en frønørd, håber du får megen glæde af den. Og dejligt vi andre kan redde os lidt fif ved dig.
    Hilsen Helle

    SvarSlet
  7. Hvor smart! Det lyder som en rigtig fin tingest. Jeg håber at du en masse glæde af den. Det var sjovt at se dit vinterdrivhus. Jeg er lidt misundelig. Jeg har kun vindueskarme om vinteren. Held og lykke med såning og prikling.

    SvarSlet